Marion LETELLIER - ‘The Poetics of Sex’, Jeanette Winterson (1993): A Reappropriation of Eroticism from a Feminine Perspective
Marion LETELLIER
marion.letellier@univ-nantes.fr
Nantes Université, Centre de recherche sur les identités, les nations et l’interculturalité, CRINI, UR1162, F-44000 Nantes, France
Abstract
Is there such thing as a lesbian canon? Since the poetic works of Sappho, many pieces have celebrated love between two women and constituted a tradition far from being entirely known. Among this literary tradition, it seems inevitable to discuss the work of a writer who has contributed to laud lesbian desire to a great extent. Jeanette Winterson has been a well-established English figure since the publication of Oranges Are Not the Only Fruit (1985), The Passion (1987), as well as Sexing the Cherry (1989). Yet it is a less famous piece that I shall consider here. In the short story ‘The Poetics of Sex’, Winterson proposes a complex reappropriation of eroticism from a feminine point of view. In order to make her contribution to the lesbian canon, Winterson celebrates the lesbian body by resuscitating the voice of the ancient Greek poetess Sappho, modernised under the features of a twentieth-century young writer. Intertextual roots intertwine in the text as Winterson also makes use of the figure of the painter Pablo Picasso, feminised under the traits of a female painter named Picasso, and thus spectacularises this lesbian body, emerging from the short story as an irreducible piece of art.
Keywords
Jeanette Winterson, jouissance, eroticism, intertextuality, lesbian body, gender, ekphrasis, Pablo Picasso, Sappho, feminism
Résumé
Existe-t-il un canon lesbien? Depuis l’oeuvre poétique de Sappho, de nombreux textes célèbrent l’amour entre deux femmes et constituent une tradition encore méconnue à maints égards. Dans le cadre de cette tradition il paraît inévitable de s’intéresser à l’oeuvre d’une écrivaine qui a indubitablement contribué à louer le désir lesbien. Jeanette Winterson est une autrice anglaise de premier plan depuis la parution de Oranges Are Not the Only Fruit (1985), The Passion (1987), et de Sexing the Cherry (1989). Toutefois, ce présent article examine un texte moins connu. Dans la nouvelle « Poetics of Sex », Winterson propose une réappropriation complexe de l’érotisme d’un point de vue féminin. Sa contribution au canon lesbien et sa célébration du corps lesbien passent par le choix de ressusciter la voix de la poétesse de la Grèce antique, Sappho, ici actualisée sous les traits d’une jeune autrice du XXe siècle. Le texte repose sur un entrelacs de racines intertextuelles puisque Winterson convoque également la figure de Pablo Picasso qui, dans la nouvelle, devient une artiste peintre nommée Picasso, ce qui spectacularise ce corps lesbien, lequel prend la forme d’une oeuvre d’art irréductible.
Mots clefs
Jeanette Winterson, jouissance érotisme, intertextualité, corps lesbien, genre, ekphrasis, Pablo Picasso, Sappho, féminisme
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Pour citer cet article
(Référence HAL à venir)
Consulté le 22 décembre 2024